[R] IBG Models: PZL P.11b Romanian Service (72518)
Firma IBG Models wypuściła trzecią “jedenastkę” w skali 1/72. Sprawdzamy, co jest w środku pudełka w wersji P.11b.
- Opublikowano: 31.07.2020, 01:29
- Tematyka:
- Samoloty
- Skala:
- 1/72
W poprzednich recenzjach pezetelek wspominaliśmy wcześniej wydane modele, ale w przypadku P.11b nie ma czego wspominać. To jest absolutnie pierwszy model tej wersji w skali 1/72, jaki trafił na rynek.
Metryczka
- Pełna nazwa zestawu: PZL P.11b Romanian Service
- Producent: IBG Models
- Numer katalogowy: 72518
- Rodzaj: wtryskowy
- Pudełko: twardy karton, otwierane od góry
- Elementy: 45 części plastikowych, 8 części przezroczystych, 45 części fototrawionych, folia z oszkleniem
Instrukcja
Schematy malowania
Schematy malowania rumuńskich P.11 zespół IBG Models opracował we współpracy z historykami rumuńskimi, w oparciu o zachowane dokumenty (m.in. zakładów IAR) oraz analizę zdjęć archiwalnych.
- PZL P.11b nr 44, Flotila 1 Vânătoare, lotnisko Pipera-București, późne lata trzydzieste
- PZL P.11b nr 23, Școala de Perfecționare, lato 1940
- PZL P.11b nr 25, lotnisko Târgşoru Nou, okolice Ploești, lato 1941
Kolory w schemacie malowania podano dla farb następujących producentów:
- AK Interactive
- Hataka
- Lifecolor
- Mission Models
- Mr.Hobby (Gunze Sangyo)
- Vallejo
Kalkomanie
Arkusz kalkomanii został wydrukowany czysto, bez przesunięć, z dobrym nasyceniem kolorów i z lakierem błyszczącym.
Po raz pierwszy odtworzone zostało godło “Balaur”. Także tablica przyrządów różni się od tej, którą znajdziemy w zestawie P.11a.
Zawartość pudełka
Ramka A
Na ramce znajdziemy 5 elementów — m.in. chłodnica oraz karabiny maszynowe. Na zbliżeniu detale chłodnicy.
Ramka B
Na ramce znajdziemy 4 elementy — kolektor, zagłówek pilota oraz koła.
Ramka G
Na ramce znajdziemy 12 elementów — połówki kadłuba oraz fragment spodu z zaznaczonym zbiornikiem paliwa, tablicę przyrządów, silnik z okapotowaniem, lotki i fragment kratownicy kabiny pilota.
Przednia część kadłuba oraz ogon samolotu.
Wnętrze kadłuba w rejonie kabiny pilota, kratownica oraz tablica przyrządów.
Silnik został odtworzony z wysoką dbałością o detale i większość modelarzy nie będzie miała potrzeby wymiany go na żywicę.
Lotki można wkleić w wybranym przez siebie położeniu, a chętni bez większego problemu mogą zrobić lotki ruchome. Przednia część spodu kadłuba z wyraźnie widocznym zbiornikiem paliwa oraz pasem mocującym.
Ramka J
Na ramce znajdziemy 2 elementy — dwułopatowe śmigło oraz osłonę silnika.
Ramka K + klisza + blaszka fototrawiona
Na ramce znajdziemy 8 elementów przezroczystych do wszystkich wersji samolotu. Podobnie na folii znajdziemy 21 elementów oszklenia, dopasowanych do ram znajdujących się na blaszce fototrawionej, również do wszystkich wersji samolotu. Na blaszce znajdziemy 45 elementów — m.in. owiewki, detale silnika i podwozia, celowniki do karabinów maszynowych.
Tradycyjnie dla IBG Models elementy przezroczyste są zrobione z tworzywa wysokiej jakości. Jednak dla osób chcących osiągnąć efekt jak najbardziej realistyczny przygotowane są ramy oszklenia na blaszkach fototrawionych oraz folia z zaznaczonymi szybami. Warto zauważyć, że producent daje w każdym zestawie komplet oszklenia do wszystkich wersji samolotu. Dla osób kupujących tylko jedną pezetelkę nie ma to znaczenia, ale kupno już dwóch różnych wersji daje nam “kopię bezpieczeństwa” oszklenia. Ten krok ma zachęcać modelarzy do prób z elementami fototrawionymi i folią, bo nawet jeśli montaż jednego kompletu się nie uda, można spróbować ponownie, a w rezerwie zawsze zostaje element plastikowy.
Ramka P
Na ramce znajdziemy 3 elementy — górną część płata oraz doklejane do niego dwie dolne połówki.
Na górze płata widać odtworzone zjawisko charakterystyczne dla pokrycia blachą falistą PZL — wrażenie innego koloru / matowości na elementach z blachy falistej w porównaniu do elementów z blachy gładkiej. Takiego efektu nie miał żaden z modeli pezetelek wypuszczonych do tej pory.
Na zbliżeniach spodu skrzydła widać, że montaż zastrzałów nie powinien sprawiać trudności.
Ramka T
Na ramce znajdziemy 13 elementów — elementy usterzenia pionowego i poziomego oraz wnętrze kabiny pilota.
Na zbliżeniach widać wyraźnie fakturę blachy falistej oraz wypukłe nity. Dla uświadomienia sobie skali przypominamy, że kratka na macie pod elementami modelu ma wymiary 1×1 cm.
Podłoga kabiny pilota oraz zagłówek.
Również na statecznikach poziomych widać wypukłe nitowanie.
Ramka V
Na ramce znajdziemy 6 elementów — zastrzały i golenie podwozia oraz fotel pilota.
Podsumowanie
Lotnictwo rumuńskie nie jest ani szczególnie znane, ani szczególnie popularne wśród modelarzy. Tym niemniej ten model warto mieć w kolekcji z kilku powodów. Pierwszym jest rzecz jasna przynależność do rodziny puławszczaków — to pierwsza seryjnie produkowana wersja myśliwca P.11. Drugim powodem jest wybór malowań, o wiele bardziej zróżnicowanych, niż w przypadku lotnictwa polskiego. Trzecim jest to, że model został wykonany na światowym poziomie, w którym detale blachy falistej zostały zrobione na granicy obecnych możliwości technologicznych dla produkcji form stalowych.
Zestaw spokojnie można polecić nawet modelarzom początkującym, bo mimo wysokiego poziomu detali budowa jest prosta. Jeśli nie będą montować blaszek fototrawionych, nie powinni mieć najmniejszych problemów ze złożeniem modelu. Z kolei modelarze bardziej zaawansowani otrzymują doskonały punkt wyjścia do budowy modelu konkursowego czy przeróbek na prototypy.