[R] IBG Models: PZL P.11c (72519)
Firma IBG Models wypuściła od dawna zapowiadany najważniejszy model z rodziny samolotów PZL P.11 i P.24. Sprawdzamy, co jest w środku pudełka w wersji P.11c.
- Opublikowano: 24.06.2021, 01:29
- Tematyka:
- Samoloty
- Skala:
- 1/72
Na temat tego modelu już od dawna można było wiele przeczytać na forach dyskusyjnych czy grupach modelarskich w serwisach społecznościowych. Co prawda praktycznie wszystkie informacje były wyssane z palca, ale to jeszcze nikomu nie przeszkadzało w ich rozpowszechnianiu.
Czas na fakty, czyli zawartość pudełka. Oczywiście większość ramek znanych jest już poprzednich modeli, ale trzy są nowe.
Metryczka
- Pełna nazwa zestawu: PZL P.11c Polish Fighter
- Producent: IBG Models
- Numer katalogowy: 72519
- Rodzaj: wtryskowy
- Pudełko: twardy karton, otwierane od góry
- Elementy: 52 części plastikowych, 8 części przezroczystych, 45 części fototrawionych, folia z oszkleniem
Instrukcja
Schematy malowania
- PZL P.11c 8.78, 111. Eskadra Myśliwska, Brygada Pościgowa, ppor. pil. Janusz Maciński, Zielonka, wrzesień 1939
- PZL P.11c 8.110, 152. Eskadra Myśliwska, kpr. pil. Stanisław Brzeski, Szpondowo, wrzesień 1939
- PZL P.11c 8.10, III/4 Dywizjon Myśliwski, 4. Pułk Lotniczy, mjr pil. Leopold Pamuła, Toruń 1936
Kolory w schemacie malowania podano dla farb następujących producentów:
- AK Interactive
- Hataka
- Lifecolor
- Mr.Hobby (Gunze Sangyo)
- Vallejo
Kalkomanie
Arkusz kalkomanii został wydrukowany czysto, bez przesunięć, z dobrym nasyceniem kolorów i z lakierem błyszczącym.
Zbliżenie na tablicę przyrządów oraz dwie wersje napisów na oponach.
Również numer taktyczny 4 ma dwie wersje kolorystyczne — białą i srebrną.
Na kalkomaniach umieszczone są również tabliczki znamionowe oraz znaczek firmy Szomański na śmigło.
Zawartość pudełka
Ramka A
Na ramce znajdziemy 5 elementów — m.in. chłodnica oraz karabiny maszynowe. Na zbliżeniu detale chłodnicy.
Ramka B
Na ramce znajdziemy 4 elementy — kolektor, zagłówek pilota oraz koła.
Ramka D
Na ramce znajdziemy 3 elementy — fragment spodu z zaznaczonym zbiornikiem paliwa i okapotowanie silnika.
Przednia część spodu kadłuba z wyraźnie widocznym zbiornikiem paliwa oraz pasem mocującym.
Jedna z dwóch wersji okapotowania silnika do wyboru.
Ramka E
Pierwsza z nowych ramek, na której znajdziemy 2 elementy — połówki kadłuba.
Detale na kadłubie podobne są do detali w poprzednich modelach z rodziny pezetelek.
To samo dotyczy również wnętrza kadłuba.
Ramka I
Druga z nowych ramek, na której znajdziemy 3 elementy — dwie łopaty i kołpak śmigła.
Ramka J
Na ramce znajdziemy 2 elementy — dwułopatowe śmigło oraz osłonę silnika.
Ramka K + klisza + blaszka fototrawiona
Na ramce znajdziemy 8 elementów przezroczystych do wszystkich wersji samolotu. Podobnie na folii znajdziemy 21 elementów oszklenia, dopasowanych do ram znajdujących się na blaszce fototrawionej, również do wszystkich wersji samolotu. Na blaszce znajdziemy 45 elementów — m.in. owiewki, detale silnika i podwozia, celowniki do karabinów maszynowych.
Tradycyjnie dla IBG Models elementy przezroczyste są zrobione z tworzywa wysokiej jakości. Jednak dla osób chcących osiągnąć efekt jak najbardziej realistyczny przygotowane są ramy oszklenia na blaszkach fototrawionych oraz folia z zaznaczonymi szybami. Warto zauważyć, że producent daje w każdym zestawie komplet oszklenia do wszystkich wersji samolotu. Dla osób kupujących tylko jedną pezetelkę nie ma to znaczenia, ale kupno już dwóch różnych wersji daje nam “kopię bezpieczeństwa” oszklenia. Ten krok ma zachęcać modelarzy do prób z elementami fototrawionymi i folią, bo nawet jeśli montaż jednego kompletu się nie uda, można spróbować ponownie, a w rezerwie zawsze zostaje element plastikowy.
Ramka N
Na ramce znajdziemy 3 elementy — silnik oraz lotki.
Silnik został odtworzony z wysoką dbałością o detale i większość modelarzy nie będzie miała potrzeby wymiany go na żywicę.
Podczas drążenia form starano się osiągnąć symulację blachy falistej, a nie płaskiej przestrzeni z przerytymi liniami. Widać to wyraźnie na tych zdjęciach.
Lotki można wkleić w wybranym przez siebie położeniu, a chętni bez większego problemu mogą zrobić lotki ruchome.
Ramka V
Na ramce znajdziemy 6 elementów — zastrzały i golenie podwozia oraz fotel pilota.
Ramka W1
Trzecia z nowych ramek, na której znajdziemy 3 elementy — skrzydła.
Najważniejszy element w każdym modelu myśliwców z rodziny P.11–P.24 to charakterystyczna drobnożłobkowana blacha falista. W przypadku tego modelu udało się osiągnąć charakterystyczny wygląd, widoczny na większości zdjęć — farba na częściach skrzydła pokrytych gładką blachą wygląda na błyszczącą, farba na żłobkowaniach wygląda na matową.
Linie podziału są delikatne, a na skrzydłach nie brakuje detali.
Ramka Y
Na ramce znajdziemy 8 elementów — statecznik pionowy oraz elementy wnętrza kabiny pilota.
Ramka Z
Na ramce znajdziemy 13 elementów — ster kierunku, elementy usterzenia poziomego, zastrzały oraz bomby.
Zastrzały i widoczne charakterystyczne zgrubienie przekroju dolnej części steru kierunku.
Na zbliżeniach elementów statecznika poziomego widać wyraźnie fakturę blachy falistej oraz wypukłe nity. Dla uświadomienia sobie skali przypominamy, że kratka na macie pod elementami modelu ma wymiary 1×1 cm.
Podsumowanie
Na najbardziej popularną wersję myśliwca P.11 czekaliśmy długo, ale było warto. Wreszcie mamy model, w którym poszycie skrzydeł to nie płaska powierzchnia z nacięciami, ale faktyczna imitacja blachy falistej. Pozostaje jedynie nie zalać jej podkładem czy farbą, a efekt znany ze zdjęć historycznych będzie widoczny bez najmniejszego wysiłku.
Jest to pierwszy zestaw wersji P.11c i z pewnością nie ostatni, bo interesujących malowań “jedenastek” jest sporo. Dla modelarzy klejących samoloty polskiej konstrukcji oznacza to jedno — zrobienie miejsca na półce na nowe modele. Choć powtarzamy to przy każdym modelu, więc po tylu latach chyba raczej należałoby mówić o zamówieniu albo zrobieniu sobie kolejnych półek czy gablotek.
Zestaw spokojnie można polecić nawet modelarzom początkującym, bo mimo wysokiego poziomu detali budowa jest prosta. Jeśli nie będą montować blaszek fototrawionych, nie powinni mieć najmniejszych problemów ze złożeniem modelu. Z kolei modelarze bardziej zaawansowani otrzymują doskonały punkt wyjścia do budowy modelu konkursowego czy przeróbek na prototypy.